FAQ

de vaak gestelde vragen

product

Alles wat Weldaad doet en biedt, is verbonden met etherische oliën. Dat is een erg breed spectrum. Om dit hanteerbaar en enigszins overzichtelijk te houden heb ik keuzes gemaakt. Weldaad biedt je de etherische- en basisoliën (dat zijn ‘vette planten-oliën, zoals amandelolie); hydrolaten; diverse toevoegingen om je eigen producten te maken (‘DIY’) en producten om de etherische oliën te verspreiden. Daarnaast wordt een beperkt aantal kant-en-klare weldadige verzorgings- en zelfzorg-producten aangeboden. 
Zowel voor de etherische oliën als voor de andere producten geldt dat je alleen in de webshop vindt, wat aan Weldaad’s kwaliteitstoets voldoet: topkwaliteit, puur en zuiver, fijne geur en duurzaam geproduceerd – waar mogelijk: biologische teelt & fairtrade.

Voldoet het ook aan jouw verwachtingen? Voor een goed beeld zijn veel reacties welkom. Daarom is Weldaad je erg dankbaar voor je recensie!

Je kent vast de kalmerende geur van lavendel. De fris-kruidig-warme geur van basilicum. Of dat je op dát plekje wilt zitten, omdat daar de jasmijn, of de roos bloeit… 
De geuren die je ruikt – dat zijn de etherische oliën. Het zijn heel krachtige en complexe stoffen. Etherische olie kan uit verschillende plantenweefsels gewonnen worden, zoals bloemen, bladeren, wortels, bessen, zaad, hout en hars. Ze worden meestal uit het plantenweefsel gewonnen met waterdamp-destillatie. 
Met etherische oliën heb je geuren als deze – en hun werking – bij de hand. De vluchtige oliën, in de kleine flesjes, bevatten – zo zou je kunnen zeggen – de ‘ziel’ van de planten. Je hoeft er maar aan te ruiken, om een begin van de werking te ervaren. Ze kunnen rustgevend, ontspannend, harmoniserend, angstverminderend, versterkend, opmonterend, en opfrissend zijn – en bovendien zijn ze heel geneeskrachtig. Meer lezen? Dat kan hier.

De oliën zijn heerlijk, heilzaam en natuurlijk – het gebruik is echter niet zonder risico’s. 
Je kunt – zeker met synthetische maar óók met deze puur natuurlijke oliën – reële schade berokkenen als je ze niet juist toepast. Etherische oliën (en geurmengsels ervan) zijn zeer geconcentreerd en buitengewoon krachtig. 
Voor het verbeteren van je welzijn en behandelen van klachten met etherische olie doe je er wijs aan om oliën van hoge kwaliteit te gebruiken. Het gebruik ervan vraagt kennis van zaken en de nodige voorzichtigheid. Neem daarom steeds de gebruiksaanwijzingen in acht. Hier vertel ik er meer over! 

Drie dingen, om op te letten bij aankoop: 
De prijs. Om de oliën te winnen is veel plantenmateriaal en menskracht nodig. Als er veel plantenmateriaal (met een een hoog gehalte etherische olie) beschikbaar is, is ongeveer 4 tot 8 euro voor 5ml een normale prijs. Als de winning moeilijker en/of kostbaarder is, kun je zo op 25 euro per 5ml zitten. Sommige oliën zijn zo specifiek gebonden aan een bepaalde regio en/of zeldzaam (zoals sandelhout en oud), er is zoveel materiaal nodig (zoals voor de roos) of vragen zo’n uitzonderlijke productie-proces (zoals de iris) dat de prijs tussen de 25 tot over de 200 euro is, voor één ml. De prijzen variëren sterk, niet alleen per soort olie, ook per jaar, afhankelijk van de oogst. Als je dus oliën ziet die goedkoper worden aangeboden en/of allemaal rond dezelfde prijs zijn, dan weet je dat je met on-echte of lage kwaliteit olie te maken hebt. De kans is groot dat ze schadelijke stoffen bevatten en/of dat ze gemengd zijn met goedkope andere oliën. Je begrijpt dat ze dan niet de gewenste werking hebben – en bijwerkingen kunnen hebben.
De geur. Met veel ervaring, lukt het soms om de kwaliteit van oliën te beoordelen met de neus. Je kunt #hier meer lezen waarom en wat meespeelt in de geur-beoordeling. 
De informatie. Het is niet bepalend maar wel een sterke aanwijzing voor kwaliteit: de informatie die je erbij krijgt. Zowel van de verkoper, als die je op het flesje leest. Dat gaat verder dan de Latijnse naam… Lees hier verder, over wat je aan informatie mag verwachten.

Mis je een product of merk, wat je graag bij Weldaad zou willen kopen? Als je goede tips hebt, of een bepaald artikel mist, geef het gerust aan in het contactformulier. Weldaad levert op diverse manieren extra service – ook met diensten en producten op maat. Je kunt onder meer de (andere) producten van de merken Primavera; Pranarom; Sjankara; Chi; Harmonie; Logona , Sante, Weleda bestellen voor de adviesprijs.

Mis je een product wat je vroeger bij Weldaad hebt gezien? Ja, dit kan voorkomen. Vanwege dat ze (tijdelijk of definitief) niet meer kunnen worden ingekocht. Of omdat ze -met de vernieuwde focus- niet meer in het assortiment passen. Als populaire producten terugkomen, dan lees je het in de #nieuwbrief en op #facebook. Een enkele keer blijken producten nog wel in de webshop, maar niet meer voorradig. In overleg met jou wordt dan besloten of je een vervangend product kiest, of deze gecrediteerd wilt krijgen (geld terug).

Wil je het net anders? Weldaad helpt je graag. Op verzoek kunnen soms kleinere of grotere hoeveelheden worden geleverd. Je kunt ook proef-geurstrookjes laten verzenden. 
Ook stelt Weldaad met liefde unieke producten samen: persoonlijke creaties, zoals een massage olie, of een roll-on met je favoriete geuren.

Hoe gaat dat, en wat kost dat, ‘op maat’? Neem eerst contact op, dan stemmen we af en maak ik een factuur. Er zit een kleine meerprijs op vanwege de benodigde extra tijd en materiaal. Je kunt dan of met je reactie en betaling de bestelling bevestigen ofwel de bestelling annuleren. Als de betaling binnen is, wordt je product/bestelling samengevoegd en verzonden.

Informatie over de keurmerken volgt nog.

bestellen, betalen en bezorgen

Dat klopt. Sorry. De website en de webwinkel hadden kuren en waren aan vernieuwing toe. 
De website doet het weer, zoals je ziet. Op dit moment wordt nog hard gewerkt aan de webshop. 
Evengoed: ik help je graag! Zo lang de webwinkel nog niet werkt, kun je je bestellingen doorgeven via de e-mail (info@weldaad.nl) of het contact-formulier. Sorry voor het ongemak!

Weldaad doet niet mee aan de trend van ‘snel snel snel’. De ‘slow movement’ past haar beter.
Dat heeft meerdere redenen. Natuurlijk de praktische redenen, zoals dat de voorraad beperkt is. Zodat ik je zo ‘vers’ mogelijke producten kan sturen en vanwege de beschikbare ruimte. Soms zijn producten ook bij mijn leveranciers niet op voorraad, dan moeten we daar op wachten. Ook doe ik liefst grotere bestellingen bij mijn leveranciers: dat is veel duurzamer. Daarnaast zijn er meerdere zaken waar ik mijn tijd over verdeel, zeker dit jaar, met onder meer voorbereidingen van verhuizing en een voedsel&aroma-bos.
En… naast de praktische redenen vind ik het gewoon ook veel fijner, om je bestelling en je producten met rust, aandacht en liefde te behandelen. Wie weet ‘proef’ jij dat ook, als je je pakket binnen krijgt – net als al velen voor jou!

Dat kan natuurlijk! Vertel het me, bij je bestelling. Als de producten op voorraad zijn, lukt het om ze eerder te verzenden. Misschien kan ik sneller zorgen dat ze in huis zijn. Als het me niet lukt, laat ik het je weten. Als je dan de bestelling niet door wilt laten gaan, is dat heel begrijpelijk. Dat handelen we dan netjes en snel af, zodat iedereen tevreden verder kan.

Weldaad verzendt met de Fietskoeriers. De bijdrage voor de verzendkosten is €6,50. Wil je dat het pakket verstuurd wordt naar een adres buiten Nederland? Dat kan. Vraag Weldaad naar de meerkosten. 
Wil je het pakket gratis krijgen? Je kunt het pakket afhalen in Zwolle, op afspraak op een maandag. Je kunt ook voor meer dan 75 euro bestellen, dan ontvang je het pakket ook gratis.

Ja, je kunt in de meeste gevallen gebruik maken van het herroepingsrecht mits:
* je herroeping binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen (na ontvangst) valt;
* je zorgvuldig met product en verpakking bent omgegaan: slechts in die mate uitgepakt of gebruikt voor zover nodig om te kunnen beoordelen of je het product wenst te behouden – zodanig dat het, na retourzending, als nieuw is voor een andere klant. Garantiesluitingen dienen dicht te blijven;
* het product (in de originele staat en verpakking, onbeschadigd en -indien van toepassing- verzegeld; met alle geleverde toebehoren) goed, veilig en netjes verpakt, zo nodig verzekerd is teruggezonden naar Weldaad’s postadres.
Let op: het herroepingsrecht geldt niet voor onverzegelde (etherische – of basis-)oliën; geopende huidverzorgings- en aromatherapeutische producten; huidverzorgings- en aromatherapeutische producten die op maat/verzoek voor je zijn gemaakt; voor producten die door hun aard niet terug kunnen worden gezonden en voor diensten onder bepaalde voorwaarden. Zie de algemene voorwaarden! 
Weldaad controleert volgens de genoemde voorwaarden. Je ontvangt de daaruit volgende creditnota en restitutie van het betaalde bedrag. Voor deze handelingen rekent Weldaad geen kosten: jouw enige kosten zijn de verzendkosten. Om te voorkomen dat je artikelen terugzendt die niet gerestitueerd kunnen worden, raad Weldaad krachtig aan om eerst via het contactformulier of e-mail doorgegeven hebt wat je wilt retourneren. Weldaad reageert vanzelfsprekend zo spoedig mogelijk.

Weldaad verkoopt kwaliteitsproducten en diensten. Als je niet tevreden bent, of er is iets mis met het product, neem dan contact op! Om je te informeren en beschermen, heb ik met grote zorgvuldigheid gebruiksaanwijzingen samengesteld, welke voor het gebruik gelezen dienen te worden. Deze ontvang je tijdens het bestelproces: in het pakket of in een verwijzing in de bestelbevestiging. Weldaad erkent geen aansprakelijkheid betreffende deze producten indien deze aanwijzingen, of het gezonde verstand in dezen, niet juist zijn opgevolgd. Zie ook de algemene voorwaarden.

Voor een aantal producten (waaronder de vernevelaars) geldt een garantietermijn van 1 jaar (mits volgens aanwijzingen gebruikt en met aankoopbon, in originele doos aangeleverd).

je account

Je account is jouw account. Vanzelfsprekend gelden hier de privacy-richtlijnen, zie privacybeleid.

Ik doe mijn best iedereen persoonlijk bericht te sturen, via de e-mail. Mocht dat bij jou niet gelukt zijn, dan wil ik je vragen -met excuses- om ze opnieuw in te voeren. Dank!

contact, vragen, klachten, nieuws, blog en weldaad

Weldaad heeft geen winkelpand. De webwinkel staat zo snel mogelijk weer voor je klaar. Sinds 2018 staat Weldaad nog circa 1 tot 2 keer per jaar op een festival, beurs, markt, ontmoetingsdag of iets dergelijks. Met een kraam, minimassages of iets ander geurigs en prettigs. Bij nieuws vind je informatie waar & wanneer. In specifieke gevallen (zoals advies-op-maat, een workshop) ben je, op afspraak, welkom om op bezoek te komen bij Weldaad.

Maandag en vrijdag zijn de Weldaad-werkdagen. 

Op de dins-, woens- en donderdagen begeleid ik (Grytsje, van Weldaad) vanuit de JP van den Bent Stichting mijn cliënten. 

Op maandag verzorg ik de bestellingen en de administratie: de verwerkdag. Gewoonlijk is dan dinsdag de verzenddag. 

Vrijdag is de cursus- en creatie-dag. Dan volg ik cursussen. Of ik ben bezig de shop – of iets anders in Weldaad’s aanbod te creëren. Ik vind de vrijdag ook een heerlijke dag om producten op maat te maken: geurmengsels, massageoliën en andere producten op jouw verzoek.

Je hoeft bij Weldaad niet bang te zijn voor een overdaad aan e-mails ;). Als er nieuws is van Weldaad, dan lees je dat hier, in het nieuws-blog op de website. Als je je hebt aangemeld voor de nieuwsbrief, blijf je op de hoogte. Van aanbiedingen, acties en bijzonder nieuws. 
Vanzelfsprekend gebruik ik je gegevens alleen zoals ze bedoeld zijn – zie ook het privacybeleid. Je kunt je altijd weer af- en opnieuw aanmelden. Weldaad wil graag tevreden, blije klanten die Weldaad’s nieuws graag zien komen!

Dat klopt. Dat is één van de redenen waarom klanten graag en blijven komen. 
Ik krijg heel diverse vragen. Over welke etherische oliën te kiezen bij een bepaalde behoefte, klacht en/of bij zwangerschap, welke geurverspreiders geschikt zijn en welke verhoudingen en recepten ik zou adviseren. Ook meer specifieke, zoals hoe je een bepaald product gebruikt of of je nu wel of niet een etherische olie op de huid mag gebruiken – of in bad, of in de keuken. 
Stel ze gerust, het contactformulier staat er klaar voor. 
Wat mag je verwachten? Ik zal je vraag met aandacht lezen. Je krijgt binnen een week antwoord: 
* of dit een vraag is waar ik je gelijk antwoord op kan geven (met het antwoord erbij); 
* of het een vraag is, die past binnen de categorie: fantastische vraag, ingewikkelder antwoord: Blog-waardig! Dan gaat er in de loop van de tijd een blog volgen waarop jouw vraag beantwoord wordt. Natuurlijk zonder namen of andere herleidbare persoonlijke gegevens te noemen; 
* of dat dit een vraag is die ik niet kan beantwoorden. Het is bijvoorbeeld een vraag voor een arts, het gaat over producten of kennis die niet bij mijn aanbod horen; 
* of dat het een vraag is waar een persoonlijk advies me beter bij lijkt passen. Bij een persoonlijk advies kun je verwachten dat ik je nog meer gerichte vragen stel, vervolgens met jouw antwoorden aandachtig onderzoek doe, waarna je een advies op maat krijgt. Daar kun je dan mee vooruit. Per e-mailwisseling (á 15 euro) of telefonisch, op afspraak (á 25 euro). Je vindt die opties binnenkort #hier.

Waarom nu zo? Ik wordt erg blij van vragen die ik krijg, zo kan ik doorgeven wat ik heb geleerd. En waar ik het nog niet weet, geven ze me reden om mijn boeken in te duiken. 
Er bleek één maar, in de afgelopen jaren. Ik ben hierin zó servicegericht geweest, dat ik vooral advies aan het geven was en nieuwe producten ontwikkelde. Ondanks het grote plezier wat ik daarin had, bleek te weinig tijd over te blijven voor website, winkel en nieuwsbrief. Ook hielp het niet voor een wijze balans, financieel en tussen privé en werk. Dat helpt uiteindelijk niemand. Dit wel!

Voor diegenen die nog optimaler op de hoogte willen blijven, ook van korte mini-acties en verrassingen: volg Weldaad op #twitter of #facebook.

Daar wordt ik blij van, van gelukkiger, blijer en tevreden klanten. Want met Weldaad wil ik bijdragen aan meer geluk, genieten en gezondheid – aan een mooiere wereld. Gedeeld geluk wordt groter -deel het dus vooral- of dat nu toevallig de buurvrouw is, familie en vrienden, of een reactie op of naar Weldaad, via mail, het contactformulier, de ‘ouderwetse’ post of de social media: fijn en dank!

Weldaad ziet graag dat je een blije, tevreden klant bent. Als je ergens tegen aanloopt; er iets niet goed werkt, je niet tevreden bent of als je vragen hebt, neem dan zo spoedig mogelijk contact op: Weldaad heeft hier een naam in hoog te houden!

Laat het me weten, ik help je graag! Het contactformulier staat voor je klaar.